Startpagina | Over ons | Concertarchief | Privacyverklaring   

DeJongDeJong

Concertagenda DeJongDeJongPlus Bach Cantatas Project DJDJ YouTube DJDJ in de media Webwinkel Partituren Discografie Steun ons Contact

Motivatie

GEWOON BACH, MAAR DAN ANDERS

Spiegelzaal Concertgebouw Amsterdam

In 2006 begint Sybolt de Jong met het bewerken van cantatedelen van Bach voor orgel vierhandig, gewoon om voor eigen plezier samen te spelen. En wat blijkt? De complexe vocale lijnen van Bach klinken wonderwel op een orgel. De broers besluiten om een cd te gaan maken, voor vrienden en bekenden. In het voorjaar van 2006 reizen ze samen met opnametechnicus en vriend Jack Westra af naar het prachtige Hinsz-orgel in de Martinikerk van Bolsward. Muziekcritici zijn lovend en ze besluiten er een echte serie van te maken.

UITGANGSPUNTEN

  • Jelle Stellingwerf wordt aan het team toegevoegd, hij is musicoloog en opnamefreak, evenals Jack gezegend met een uitstekend stel oren
  • om te kunnen bekijken wat wel en niet door de arrangeerbeugel kan, worden alle cantatedelen van Bach in kaart gebracht
  • er wordt geen Bach-noot veranderd, wel wordt er regelmatig aan de aria’s en koraaltrio’s een uitgewerkte continuo-partij toegevoegd
  • de arrangementen moeten als echte orgelwerken van Bach klinken
  • uitsluitend historische instrumenten (grote stadsorgels) uit de 17de en 18de eeuw worden voor een opname gekozen
  • Euwe en Sybolt wonen in het Noorden van Nederland, reden om te streven naar zoveel mogelijk Noordelijke stadsorgels in de serie
  • de titels van de cantatedelen worden vertaald naar orgeltitels zoals: triosonate, chaconne, preludium, fuga, etc.
  • ze stoppen pas als de lol eraf is

VERANTWOORD?

Voor hen geen vraag. Gewoon met z’n tweeën fantastische muziek van Bach spelen. De gekozen openbaarheid levert echter voors en tegens op.
Muziekhistoricus Arnoud Heerings verwoordt het in een recensie alsvolgt:
‘De orgelliteratuur heeft er op deze manier een grote hoeveelheid interessante stukken bij gekregen, de arrangementen klinken alsof de grote meester er ook aardigheid in zou hebben gehad. De beste advocaten zijn de broers zelf. Ze spelen begeistert. Het is net als de verfilming van een boek. Aparte media met ieder z’n voors en tegens. Ik kan mij goed voorstellen dat menigeen zwicht voor de quatre-mainsversie.’